Hoge reizigerstevredenheid in Waterland door schone bussen

06 Jun

Hoge reizigerstevredenheid in Waterland door schone bussen

IMG_9378 (1)

Busvervoerder EBS had met een 7,8 de hoogste score in de OV-Klantenbarometer 2013 voor het streekvervoer. Daarmee gooide niet alleen EBS hoge ogen in de reizigerswaardering voor het streekvervoer in Waterland, maar ook schoonmaakbedrijf HSU Facility. Dit bedrijf maakt dagelijks 216 bussen van EBS schoon op de remise in Purmerend. Directeur Wim Kurver van EBS: “HSU is een partner die snapt wat wij willen en daarop anticipeert.” OVPro.nl liep een avond mee tijdens de schoonmaakwerkzaamheden op de remise in Purmerend. 



HSU Facility maakt bussen en treinen schoon en heeft als opdrachtgevers Arriva, EBS, TCR, OAD en Betuwe Express. Alle 150 schoonmakers werken in vast dienstverband, iets wat niet gebruikelijk is in een branche waar veel met uitzendkrachten wordt gewerkt.

Personeelsbeleid

Vanwege het goede personeelsbeleid bleven de schoonmakers van HSU de afgelopen maanden, anders dan schoonmakers van veel andere bedrijven, gewoon doorwerken. Het management voerde in februari van dit jaar al een loonsverhoging door. Dat deed het schoonmaakbedrijf ruim voordat de vakbonden schoonmakers in het OV opriepen om te staken voor meer loon.
Rayonmanager Bunyamin Kosar van HSU Facility: ”Naast goede arbeidsomstandigheden is collegialiteit ook erg belangrijk bij HSU. Onze directeuren, en wij als rayonmanagers, komen nooit in een pantalon en blouse op de remise. Wij trekken onze werkkleding aan en pakken een bezem om mee te helpen. We merken dat onze medewerkers dat waarderen. Daardoor hebben ze ook wat voor je over.”

Bussen rijklaar maken

Op de remise van TCR in Purmerend zorgen vier vaste medewerkers ervoor dat de bussen ’rijklaar’ worden gemaakt. Dat houdt in dat ze naast het schoonmaken van de bussen de voertuigen ook aftanken en koelvloeistof, ruitenvloeistof en olie bijvullen.

Iedere vervoerder heeft een instructie en een schema waarin staat omschreven wat zij verstaan onder het rijklaar maken van de bussen. Kosar: ”Over het algemeen is dat bij alle busvervoerders ongeveer hetzelfde. Kleine verschillen zitten hem er bijvoorbeeld in dat sommige vervoerders bij het aftanken van de bussen bijvoorbeeld ook willen dat er AdBlue wordt toegevoegd.”

Wij zijn tevreden over de dienstverlening die HSU levert. Wij waarderen de creativiteit en de manier waarop met ons wordt meegedacht. Wim Kurver, directeur EBS.

Samenspel tussen medewerkers

Kosar: ”Bij het schoonmaken van bussen en treinen is samenspel tussen medewerkers heel erg belangrijk. Alle werkzaamheden gebeuren volgens een bepaald ritme, waarbij het tempo erg belangrijk is. Soms duurt de schoonmaak wat langer dan normaal, bijvoorbeeld als bussen heel erg vies zijn met veel kauwgom of graffiti.”

”Ook als de bus schoon is, halen we er toch een bezem of een dweil door. Doordat we vast personeel hebben, voelen zij zich er verantwoordelijk voor dat de schoonmaak goed gebeurt. En dat merkt de klant aan de netheid van de bussen”, aldus de rayonmanager.

Reiniging bussen

Naast de reguliere schoonmaakbeurt verzorgen de HSU-medewerkers ook ’tussenbeurten’ en ’grote beurten’. Daarbij worden de bussen grondiger gereinigd. HSU houdt bij welke medewerker welke bus heeft schoongemaakt zodat diegene daar, zo nodig, op kan worden aangesproken.

Verder wisselt HSU via een online dashboard informatie uit met de vervoerder. Kosar: ”De vervoerder kan zien welke werkzaamheden er zijn verricht en HSU kan andersom bijvoorbeeld zien als er klachten zijn binnen gekomen over de netheid van een bus. Op die manier kunnen de schoonmakers hier meteen op anticiperen.” En dit wordt door de vervoerders gewaardeerd. Wim Kurver: “Wij zijn tevreden over de dienstverlening die HSU levert. Wij waarderen de creativiteit en de manier waarop met ons wordt meegedacht.”

Fotoreportage:

Schrijver: Marieke van Gompel
Gepubliceerd op  ovpro.nl

Gerelateerde Berichten

Laat een reactie achter

4 × one =