HSU Facility steunt Wajong jongeren

14 Feb

HSU Facility steunt Wajong jongeren

cleanteam

Emma Colijn, adviseur Werkgeversdiensten in Leiden, is vindingrijk en  deinst er niet voor terug de telefoon te pakken om potentiële werkgevers te benaderen. Samen met Fabienne Laman, accountmanager DZB (De Zijl Bedrijven, red.) van de gemeente Leiden, wist zij zo een afspraak te regelen met Rob Plooy, exploitatiemanager van Arriva in Leiden. Hij is verantwoordelijk voor de 94 bussen en ruim 300 chauffeurs in deze regio. ‘Voor we het wisten, lag het idee van het Clean Team op tafel en ik geloof dat ik dezelfde dag nog de kleding heb besteld’, zegt Plooy. Voor Colijn en Laman was het ook een goede dag, want het betekende dat zij voorlopig werk hadden gevonden voor twee Wajongers en twee WSW’ers. Het viertal is inmiddels aan de slag. Iedere ochtend melden zij zich stipt om half negen bij hun jobcoach Maikel Heijing van USG Restart, die door UWV is aangetrokken. ‘Iedere vrijdag brengt hij rapport aan mij uit’, zegt Colijn. ‘Tussendoor hebben we al driemaal contact gehad met Rob om goed vinger aan de pols te kunnen houden.’ John Koster is teammanager bij Arriva en als Heijing de jongens heeft gesproken, helpt Koster ze verder: Twee man gaan met de bakfiets en de schoonmaakspullen naar het Stationsplein, waar de bussen staan. Er is daar een post waar chauffeurs even kunnen pauzeren tussen de ritten door en in de tijd dat de bus stilstaat, maken de jongens van het Clean Team de bus schoon. Het gaat om de binnenkant, dus het zwerfvuil wordt van de vloer gehaald, de vuilnisbakjes worden geleegd en de vloer wordt “gemopt”. In veel gevallen wordt ook de werkplek van de chauffeur schoongemaakt: even een doekje over het dashboard en stuur. Als er tijd is, worden ook vuile ramen aan de binnenkant gelapt. Als de passagiers weer instappen, stappen ze in een schone bus en daar is het allemaal om te doen. Altijd een schone bus.’

Vak apart
Terwijl twee leden van het Clean Team op het Stationsplein aan het werk zijn, gaan de andere twee aan de slag met de bussen die in de stalling staan. Koster: ‘In de stalling staan altijd wel een paar bussen en daar heb je de tijd om de meer tijdrovende klussen te doen zoals het stofzuigen van de stoelen. Ons vaste schoonmaakbedrijf HSU Facility ziet het Clean Team niet als broodroof, maar juist als een waardevolle aanvulling. Het bedrijf stelt niet alleen de schoonmaakmiddelen ter beschikking maar heeft de jongens ook les gegeven in het lappen van de ramen. Het is echt een vak apart om dat zonder strepen te kunnen’, lacht
hij. In de middag wisselen de teams van werkplek. Het exterieur van de bus wordt overigens ook wel degelijk in de gaten gehouden. Rubberstrepen worden weggepoetst, diesel rond de tankopening wordt weggehaald en onlangs heeft het Clean Team van specialisten geleerd hoe kleine krassen op het koetswerk verwijderd moeten worden. Naast Feliciano Stuart, Nick Lefebre en Roy van Tongeren maakt Barry Verhage deel uit van het Clean Team. Verhage: ‘Ik vind het een heel leuke baan. Ik leer nieuwe dingen en als ik denk dat iets anders of beter kan, meld ik dat bij John en die doet er dan ook iets mee. We werken goed samen, zijn een echt team en ’s avonds ga ik tevreden naar huis. Maar ik maak niet alleen bussen schoon. Laatst heb ik ook folders uitgedeeld over een routewijziging. Het is dus geen saai werk, we zijn de hele dag in de weer.’

Tekst: Paul Steenhoff.
Foto: Ton Zonneveld.

Gerelateerde Berichten

Laat een reactie achter

9 + thirteen =